De sociale medier er blevet der, hvor alle vil være. Og de sociale medier er gode for rigtigt mange virksomheder, men der er gået inflation i det, og der findes virksomheder, som ikke bør være på sociale medier. Mange kan få enormt meget ud af, at være på de sociale medier i et eller andet omfang, men kun hvis der er ressourcer til det – ellers kan det hurtigt give bagslag.
Om du og din virksomhed skal være på de sociale medier vil bero på en analyse af virksomhedens behov og målgruppe.
Når det er sagt, så er der selvfølgelig en række guidelines, som du kan læne dig op ad for at finde ud af hvilke sociale medier, der vil være en gevinst for din virksomhed:
- Facebook – her findes den brede befolkning. De fleste B2C virksomheder og nogle B2B vil have gavn af en synlig og aktiv side her. Mange kan også have fordel af at annoncere på facebook, da annoncer kan målrettes meget skarpt.
- Twitter – NGO’er og andre virksomheder, der gerne vil have indflydelse på landets politikere og journalister kan have gavn af Twitter.
- LinkedIn – De fleste virksomheder kan bruge LinkedIn som en god rekrutteringskanal, både til at søge efter kandidater, men også til at gøre sig lækker overfor potentielle medarbejdere.
- Instagram kan være rigtig god til at være med til at skabe visuel dynamik og identitet, og er også god for eksempelvis designvirksomheder, der har de mode- og designbevidste forbrugere som målgruppe. Nogle virksomheder, særligt dem med primærmålgruppen kvinder 25-40 år, vil desuden have gavn af at annoncere på Instagram.
- SnapChat: På trods af sin forholdsvis unge alder er SnapChat det næststørste sociale medie blandt de helt unge, så er de teenagerne din målgruppe, skal du være aktiv her.
Det vil være en stor fordel for dig at lave en strategi for din tilstedeværelse på de sociale medier. Hvor skal du være?, Hvordan skal du være aktiv og hvor ofte? Hvad gør du med/ved dem, der skriver til dig, og hvad gør du, hvis du havner i en shitstorm? Man kan næsten ikke lave for mange overvejelser på forhånd.
Når din strategi er klar kan du opsætte KPI’er, så du kan måle på din indsats for at se, om den nytter noget og for at få øje på områder, hvor du skal gøre lidt mere. KPI’er kan være antallet af opslag, antallet af likes på opslag (eller bedre endnu – delinger eller kommentaer på opslag) eller andet relevant for din virksomhed.
Jeg synes de fleste virksomheder som minimum bør overveje at annoncere på facebook. Annoncering på facebook skal selvfølgelig tage udgangspunkt i en plan. Start evt. i det små, så du får dine egne erfaringer. Du får absolut mest ud af Facebook markedsføring, hvis du kender din målgruppe og dens præferencer i detaljer.
Og lad os så komme i gang. Der ligger GULD i den anden ende.